Reklama jest specyficzną formą kontaktu z potencjalnymi klientami. Niektóre reklamy są bardziej udane, inne mniej – klienci potrafią ocenić to na pierwszy rzut oka. Zdarzają się hasła, które powtarza się nawet dekady po ich powstaniu, ponieważ wciąż zachwycają swoją celnością („Diamenty są wieczne”), a są i takie, które większość odbiorców wyłącznie irytują (np. piosenkarka reklamująca sklep na melodię swojego największego przeboju), co dość skutecznie odstrasza klientów od firmy i jej produktów.
O czym należy pomyśleć, planując nową reklamę?
Pod uwagę należy brać nie tylko produkt, który ma zostać wypromowany oraz wizerunek własnej firmy, ale przede wszystkim grupę odbiorców, do których owa reklama ma trafić.
Punkt pierwszy w rozważaniach nad reklamą stanowi dokładne określenie jej celu. Czy będzie to promocja nowego produktu? Zwiększenie sprzedaży istniejącego od dłuższej pory i przypomnienie o nim klientom? Promocja i poprawa wizerunku firmy?
Kolejny etap to określenie grupy docelowej i medium przekazu. Czy reklama w różnych mediach (gazety, telewizja, internet, radio) będzie taka sama? Jeśli nie, to jakie będzie mieć cechy wspólne? Do jakiej grupy można najskuteczniej dotrzeć używając konkretnego środka przekazu?
Po ustaleniu medium i grona odbiorców, należy ustalić budżet na reklamę, który może znacznie różnić się w zależności od tych ustaleń. Dopiero wtedy można pomyśleć nad tym, jak konkretnie owa reklama ma wyglądać, jakie hasła zawierać, jakie będzie prezentowała obrazy i skojarzenia. Szczegółami zajmą się profesjonalni twórcy reklam, marketingowcy, copywriterzy i graficy.