Wybór odpowiedniej nazwy może w znacznym stopniu przyczynić się do sukcesu firmy, jak również sprawić, że okaże się ona zupełnie nietrafionym pomysłem. Jakie są cechy dobrej nazwy?
- Zwięzłość. Długa nazwa jest trudniejsza w zapamiętaniu i użytkowaniu, trudniej umieścić ją w materiałach reklamowych, wykonać logo i tak dalej. Dobra nazwa jest możliwie krótka i chwytliwa, składa się 4-6 liter.
- Łatwość wymówienia. Co jest szczególnie ważne w przypadku wykorzystania słów z języków obcych lub wprowadzania firmy na rynki zagraniczne. Nazwa powinna być, jeśli to możliwe, identyczna w wymowie i zapisie.
- Znaczenie. W różnych językach to samo słowo może mieć całkowicie różne znaczenie, dlatego warto ją sprawdzić – choćby przez Tłumacza Google. Mitsubishi Pajero nie był zbyt trafionym modelem na rynkach hiszpańskich (hiszp. pajero = onanista), a z żarówek firmy Osram śmiała się większość Polaków. Jeśli wykorzystujesz istniejące słowo, upewnij się, że wybrałeś je dobrze.
- Sposób utworzenia nazwy. Często jest to słowo związane z branżą z dodatkiem jakiejś końcówki. W Polsce swojego czasu popularne były -pol- i koszmarek -ex, stąd można znaleźć Polplexy, Budimexy i inne podobne twory. Często inspiracją jest imię i nazwisko założyciela firmy, które zostaje skrócone do pierwszych liter lub sylab.
- Nazwa musi się podobać. Jeśli nie potrafisz znaleźć pozytywnych skojarzeń z nazwą własnej firmy, nie będziesz miał ochoty do niej wracać,
- Oryginalność. Tego nie trzeba wyjaśniać, a do tego ściśle łączy się z dwoma powyższymi punktami. Czy jako producent teleskopów sprawdzi się firma Telex czy Orion? Sądzę, że Orion (konstelacja z grafiki na górze tekstu), jako łucznik i celujący w gwiazdy, okaże się znacznie lepszym wyborem.
Pamiętaj, że nazwa firmy to pierwsze, na co klient zwróci uwagę. To Twoja reklama i wizytówka, dlatego jej wybór nie może być przypadkowy i podążający za trendami. Co prawda można ją bez trudu zmienić, ale ucierpi na tym wizerunek firmy, która straci swoją rozpoznawalność.