Akumulatory zapłonowe do łodzi

Silniki łodziowe działają dokładnie na tej samej zasadzie co spalinowe silniki samochodowe, więc do uruchomienia zapłonu wymagają akumulatora, włączającego pracę silnika i proces spalania paliwa. Silniki jednostek morskich są jednak o wiele większe od samochodowych, i mają o wiele większą moc, wymaganą do napędzania ciężkich, dużych łodzi, więc i same akumulatory startowe muszą posiadać odpowiednio lepsze osiągi.

Akumulator rozruchowy do łodzi dalekomorskich

rozruchowe akumulatory marinePrzez wiele lat na jednostkach morskich stosowane były standardowe akumulatory kwasowe, aczkolwiek z doszczelnionymi obudowami. Były one podatne na wylanie elektrolitu czy jego rozcieńczenie, dlatego w momencie pojawienia się całkowicie wodoodpornych magazynów energii zostały niemal całkowicie wyparte z użycia i zastąpione nowszymi, bardziej przystosowanymi do warunków morskich urządzeniami zasilającymi. Rozruchowe akumulatory marine odróżniają się również od samochodowych odmian bardzo wysokim napięciem generowanego prądu, wymaganym do uruchomienia zapłonu silników o bardzo dużej mocy, jakie stosowane są na większości łodzi dalekomorskich, kutrów czy jachtów luksusowych. Tego rodzaju akumulatory nie służą do ciągłej pracy, z racji generowanego napięcia, które zwykle jest zbyt wysokie by zasilać urządzenia pokładowe. Z racji iż służą jako zapłon silnika, niemal zawsze są akumulatorami impulsowymi, generującymi pojedynczy, silny ładunek energii elektrycznej po ich uruchomieniu, nie wytracając prądu tak jak ma to miejsce w zwykłych akumulatorach. Mogą one jednak być używane przez bardzo długi czas, zdecydowanie dłuższy niż żywotność dowolnego konwencjonalnego akumulatora silnikowego, gdyż ich pojemność znacznie przekracza możliwości kwasowych magazynów energii, używanych w samochodach spalinowych.

Z racji przeznaczenia do użycia na jednostkach morskich, każdy akumulator jest całkowicie wodoodporny, posiadając podzespoły niepodatne na korozję czy rdzewienie po długotrwałym kontakcie z wilgotnym, słonym powietrzem, oraz doszczelnioną obudowę, zapobiegającą zanieczyszczeniu czy wylaniu elektrolitu. Sam elektrolit również przystosowany jest do pracy w warunkach wysokiej wilgotności powietrza, i nie wchodzi w reakcję z wodą morską czy powietrzem, jak również nie ulega rozcieńczeniu po kontakcie z takowymi.